Ha lájkolod a spirál alakú krumplit, biztosan intelligens vagy!

Ha lájkolod a spirál alakú krumplit, biztosan intelligens vagy!


Jennifer Golbeck elméletére a TED videók közt bukkantunk. A hölgy egészen merész állításokat tesz, és beígéri: a Facebook like-jaid alapján azt is meg tudja mondani, hogy jól jössz-e ki a kollégáiddal. Social media science perceink következnek.

A likeok többet mondanak rólad, mint gondolnád: pongyolán így lehetne lefordítani, miről szól az ominózus TED-es beszéd. Egy csomó vicces sztorival tálalt online adattudomány következik!

A bevezető még kicsit langyos, megtudhatjuk, hogy az internet az ősidőkben nagyon statikus hely volt és kétezres évektől, hála a közösségi médiának, egy elképesztően korlátlan interaktív kánaánná alakult. Meg, hogy átlagos emberek gyártják a kontentet, igen. Kis adat-jutalomfalatot is kapunk az előadótól, amiért figyeltünk: megtudhatjuk, hogy a Föld internet-populációjának fele, vagyis 1,2 billió felhasználó él a Facebook adta lehetőségekkel. (Kérdés, hogy ez az adat regisztráltakat vagy tényleges felhasználókat jelent-e? Részletezésekre nem nagyon jutott idő, úgy tűnik.)
A lényeg leginkább ezután következik: első érdekes állítás abból áll, hogy ma már ennek a sok mindennek köszönhetően nagyon kis technikai tudással és hozzáértéssel is létrehozhat bárki olyan saját online személyiséget/személyt, ami őt magát hivatott képviselni. Itt egyből meg is indulhat a gondolatfolyamunk, mert az rendben van, hogy az átlag felhasználó „kis technikai tudással” rendelkezik, de azért nem mindenki. És mi van azokkal, akik az átlagnál már csak egy kicsit is magasabb szinten űzik a kompjúter-tudományt? Kis elkalandozás, de ide kapcsolódó a hackerek, vagyis a nagy előnyben lévő kevesek témaköre is, ezt akkor házon belül meg is oldjuk: Keren Elazari mondott róluk érdekeseket.
Visszatérve az eredeti témára, annyi biztos, hogy súlyos következményekkel járhat az, hogy az eddigiekhez képest mára már példátlan mennyiségű adatunk van mindenkiről. És ez a Mindenki többé-kevésbé van csak tisztában azzal, mennyi minden érhető el bárki számára vele kapcsolatban. És a többség inkább a „kevésbé” halmazhoz tartozik. Márpedig Jennifer szerint ő és a tudóspajtásai olyan rejtett attribútumokat (egyenlő olyan tulajdonság, mely elválaszthatatlanul hozzátartozik valamihez, vagy valakihez, szemüveg feltol) is meg tudnak jósolni rólad, amikkel még te sem feltétlenül vagy tisztában. Ehhez nem is a személyes adatok példáját hozza, hanem egyszerű Facebook like-okkal dobálózik!!!!44! Két kedves történetet is elmond szemléltetésképp.
Na jó, nem annyira kedvesek. Az egyik a Target nevű cégről szól, aki egy terhes tininek küldött ki várandósok számára összeállított szóróanyagot még azelőtt, hogy a lányka otthon elmondta volna a nagy örömhírt. Így annyira nem volt öröm. A HOOGYANAA&&#x?+%###BA? kérdésre a válasz állítólag csupán annyi, hogy a sok ezer ember vásárlási szokásait megfigyelő rendszerükben feltűnt, hogy a gyanútlan anyuka a korábbiakhoz képest több vitamint és öreges szatyrokat vásárolt. Őrület!

Jennifer arról is beszél, hogy a nerd de menő laborukban kifejlesztettek egy olyan rendszert, vagy mechanizmust, amivel egész pontosan meg tudják becsülni a politikai beállítottságot, a személyiséget, nemet, szexuális orientációt, vallást, kort, vagy az intelligenciát is. SŐT! Azt is, hogy mennyire bízol meg emberekben és mennyire szorosak a kapcsolataid. Őrület kettő!

Ehhez is előhúz egy példázatot, amivel megmutatja, mennyire nem a nyilvánvalónak hitt adatokból lehet űzni ezt a Facebook-tenyérjóslás dolgot. Erre jön a spirál alakú krumpli és az intelligens emberek története. Elmondása szerint ugyanis a Curly Fries oldal kedvelése az intelligencia indikátora lehet. Miért? Mert a magas intelligenciával rendelkező emberek összesítésekor azt vették észre, hogy a top5 like-jaik között szerepel ez a bohókás étel (kac-kac). Miért? Mert a homofília törvényei szerint az emberek hozzájuk hasonlókkal barátkoznak, így ahogy valamelyik komoly agy egy pillanatra elgyengült és a halandó világ népszerű termékét belájkolta, máris aktivizálta hasonlóan komoly, de a lelke mélyén nagy spirálkrumpli-rajongó okos haverjait. És így csupán az oldal kedvelésének cselekvése vált az intelligencia indikátorává.

Persze, bonyolult, de pont a lustaság miatt maradunk le az előttünk járóktól. Motiválás céljával (?) még kicsit be is fenyít minket a hölgy, hogy akár ma elindíthatná a saját cégét, amely HR-eseknek adna el személyiség-becsléseket emberek millióiról. (Ugye tényleg nincs még ilyen cég, Jennifer??) De a végső mondanivalója szerencsére nem ez, hanem a kontroll fontosságára helyezi a hangsúlyt és elmondja, hogy szerinte ebből vissza kéne adni a usereknek legalább annyiban, hogy mielőtt megoszt az illető magáról bármit is, figyelmeztetik őt a tényleges kockázatokra.

Persze azt hozzáteszük titokban, hogy szerintünk a jóslás, becslés nem a legegzaktabb minden esetben. Vagy akkor inkább csak kérdezzük: Szia Jennifer, azt hogy méred, hogy valaki ironikus vagy sem? És azt, hogy pontosan miért kedvelt valaki egy oldalt: szereti, azonosul vele vagy amúgy nem annyira szereti/ért vele egyet? Mert ilyen is van.

Mindenesetre az szuper, hogy erről ennyi szó esett, és a tudatosságot akarja előrelendíteni egy olyan tudós, aki gyakorlatilag abból él, hogy nem vagyunk online tudatosak.

+ There are no comments

Add yours