Kis halak, nagy halak – hogy halad a Youtube itthon?

Kis halak, nagy halak – hogy halad a Youtube itthon?


Gondoltuk, felülünk a hullámra és szétnézünk: a YouTube állítólag feltörőben van, nálunk mégsem ez a legszélesebb körben használt platform – miért kell rá mégis kiemelten odafigyelnünk?

Például azért, mert az ifjabb korosztály – a jövőnk – előszeretettel alkalmazza. Tény, hogy a videók nézettsége nem vehető minden esetben készpénznek, hiszen rengetegen használjuk a Youtube-ot zenehallgatásra, és ilyenkor nem annyira fontos a hanghoz társuló kép, sőt előfordul, hogy egyáltalán nem is mozog a médiatartalom. De a videómegosztó portál, mint „műfaj” már önmagában rengeteg kérdést felvetett bennünk, amikre a – nemrég több online hírportál hasábjain is felbukkanó – fiatal Youtube-ereknél kerestük a válaszokat.

Első interjúalanyunk VK, vagyis Véleménykifejtő Dániel volt, aztán pedig Farkas BTURBO Norbertet kérdeztük vlogger karrierjéről. Mindketten az előttük járó népszerű videósok példáján felbuzdulva vágtak neki saját csatornájuk kiépítésének.

Abban egyetértettek a fiúk, hogy igazából nem tudják, mitől lettek sikeresek feltöltött tartalmaik, és nem is értették eleinte a hirtelen megugró nézettség-számlálókat. Dániel kiemelte azt is, hogy az adatok itthon a kezdetekhez képes tízszeres nagyságrendekben mozognak ma már, azonban a külföldi csatornákhoz viszonyítva még mindig elég szerény magasságokba törnek.

Úgy nyilatkozott, hogy a hirdetésekből befolyó bevétele tízezres megtekintések után jelent nagyjából 5 dollárt. Amikor arról kérdeztem, szerinte miért van ez így, egy kerek kis teóriával állt elő: „Ez az ország még nincs bejáratva szerintem erre az egész YouTube használatra tudod? Külföldön persze ebből meg lehet élni, de itthon nem. Még nem annyira használják az emberek, annyira nem tudnak róla, szerintem nem lett szokás még.” Ez a fajta szakmai identitástudat egyébként mindkét alanynál megvolt: komolyan veszik a szerepüket, amit a videók feltöltése jelent nekik.

Azt is megkérdeztük tőlük, mi a legnehezebb egy-egy videó felvételekor. VK Dániel erre azt mondta: az ötlet – BTURBO Norbert viszont a kitartást, a folyamatosságot jelölte meg, mint kritikus tényezőt. Dániel azt is fontosnak tartotta elmondani, hogy a közösségi portálok világában mennyire gyorsan változnak a trendek, és emiatt mennyire naprakésznek, újnak kell lenni: „Nagy a konkurencia, folyamatos a hullámzás, nagyon kiugrót kell alkotni. Mindenki az újdonságra ugrik. Azért lett annyira felkapva, amit én csináltam, mert új volt az egész, a vlog. Most már ez nem annyira új és ezért kicsit megy lefelé a nézettség. De aztán hogy jövő héten mi lesz, hogy alakul… kérdéses. A lényeg szerintem, hogy legyen egyszerű a téma. Nagyon sok dolog, ami népszerű az olyan egyszerű, mint a faék.” A hirdetési világgal azonban mindketten hadilábon állnak. Dániel kevésbé, ő elmesélte, hogy első népszerű videója után felkeresett egy külföldi csatornát, ahova aztán betársult. Jelenleg egy itthoni céggel dolgozik együtt, aki már magától kereste fel a Youtube-ert. Viszont arra panaszkodik, hogy ezek maximum megtekintéseket hoznak neki, nem pedig feliratkozókat, anyagilag pedig szinte nem is hoznak tényleges bevételt.

BTURBO Norbi is partner, ő is részt vesz együttműködésben. Ezeknek a lényege általában annyi, hogy a csatornatulajdonos ifjú titán helyet biztosít a partner hirdetéseinek saját videóin. Cserébe pedig pénzt, jogi védelmet kap. Persze egyéni alkukra is van mód: Dániel például ingyenes stúdióhasználatot is kért, BTURBO pedig (mivel a gamer közegben népszerű) szponzorált teszteléseket húzhat be egy-egy ilyen kooperálásból.

Szóval, ha úgy tetszik „kicsiben” itthon is izzítják már az üzletet a fiatalok, azonban a jelenlegi még inkább egy low-budget tesztverzió és az igazi sikersztoriktól messze vagyunk. Az azonban nem elhanyagolható körülmény, hogy fiataljaink mennyire tisztában vannak például a hirdetések adta lehetőségekkel és mennyire tudatosan promotálják magukat. Ennek köszönhetően azért azt is kiemelték, hogy egyelőre ők még a kishalak szerepét töltik be a többcsatornás YouTube rendszerben, de épp ezért megvan bennük a törekvés is a feljebb jutásra. Az angol tanulás például mindkettőjük jövőbeli to-do listáján első helyen szerepel. Ők maguk is nagyon fiatalok még, követőik pedig nagyrészt a 13-17 korosztályból kerülnek ki, tehát még egy sok szempontból „láthatatlanul fiatal” réteget képviselnek.

Azt állítják, ha tuti siker receptet kéne mondaniuk, nem tudnának fix hozzávalókat felsorolni. Annyit azonban biztosan állítanak, hogy az ötlet mindennek az alapja – egy jó poén vagy velős mondanivaló tudja csak kiugróan meglódítani a nézettségi mutatókat. És a spontán szerencse is alapkellék: bár külső kapcsolataiknak, más webfelületen megjelent, róluk szóló cikkeknek köszönhetően is jelentős figyelem irányult rájuk, a mindent elindító első nézettséghullámot egyszerűen a misztikus Véletlen számlájára írják.

+ There are no comments

Add yours