Kezeld a usered…

Kezeld a usered…


Gyerekként? Ostoba emberként vagy csak szimplán emberien? Van értelme egyáltalán ilyen elméleteket gyártani?

Több teória is terjeng mostanában arról, hogy pontosan hogyan is kellene kezelni a felhasználókat. Arra voltunk kíváncsiak, hogy ha ezeket összegyűjtjük, vajon találhatunk-e konklúziót. Lássuk ehhez először is a fő elgondolásokat!

1., Kezeld a felhasználót gyerekként!

Az eredetileg a UX magazin oldalán megjelent cikk azt taglalja, hogy a userek szívéhez „gyerekes” hozzáálláson keresztül vezet az út. Az elmélet számos érdekes és elgondolkodtató hasonlatot vonultat fel: a leglényegesebbeket igyekszünk összefoglalni. Elsősorban az érdekes számunkra, hogy szerintük szinte lehetetlen a gyermeki lelkeket megérteni és irányítani is. Ezért szülőként kell hozzájuk viszonyulni akkor, amikor tartalmat szolgáltatunk számukra. Kérdés, hogy nem vonzóbb-e a gyermek számára a saját kortársa és hogy nem lenne-e hasznosabb ezt a vonalat követni akkor, ha szeretnénk megragadni a figyelmét. Vagy a szülői dorgálásra és oktatásra ti jobban figyeltetek annak idején, mint a haverok legújabb vicceire?
Annyiban viszont tényleg eléggé ül az analógia, hogy a gyermeki felfedezéshez hasonlítja a felhasználói felfedezés élményét is: amikor minden új, akkor folyamatosan kérdésekkel bombáznak minket és a legegyértelműbbnek tűnő folyamatot is képesek túlbonyolítani. E folyamat során pedig türelmetlenek és hisztisek is: ha nem kapják meg a jutalmukat (vagyis amit keresnek), könnyen kijelölik a bűnbakokat és fel is adják rövid időn belül eredeti céljukat. Ezért jutalmazni kell őket – a megfelelő időben és helyen. Na de ehhez a jutalmazáshoz például nagyon jól kell ismernünk a felhasználóinkat: mint anya/apa a gyermekeit. Ez lehetséges? Ha igen, hogy? Nem harap-e itt a kígyó a saját farkába és végül a gondolatmenet mentén nem jutunk-e vissza oda, hogy hadd mondja meg ő maga, mit szeretne? Hiszen, ahogy a cikk zárógondolatában is megfogalmazódik: ha mi vagyunk a szülők, akkor biztosan a legjobbat akarjuk a gyerekeknek, vagyis jelen esetben a felhasználóknak. Nem akarjuk összezavarni, nem akarunk idegen és szokatlan témákat lenyomni a torkukon, de azért szórakoztatóak és megújulni vágyók is vagyunk. Erre érvényes tuti receptet azért szerintünk nem feltétlenül lehet írni, de a záró hasonlattal eléggé megvettek minket – ahogy egy csecsemő, kezdetben az újdonsült felhasználókat hozó projektek is rengeteg önzetlen törődést, odafigyelést és álmatlan éjszakát kívánnak meg tőlünk. Ugye, ugye… Ti is mélyeket bólogattatok, igaz?

2. Feltételezd a userről, hogy semmit sem tud!

Erről az elméletről szól a UX Magazine másik cikke, és az Untappd egyik alapítójának előadása is. Ez a felfogás szintén felvet egy rakás kérdést. Kényes és épp ezért fontos kérdéseket. Mert az például – annak ellenére, hogy elég rosszul hangzik a „Kezeld úgy a felhasználódat, mint egy szelet BACON(??)-t!” mondat – elég dícséretes hozzáállás, ha folyamatosan figyelembe veszed annak a rétegnek az értetlenségét, aki az internetes alapfogalmakkal nincs tisztában. Vagy mindazokat, akik egyszerűen csak hátrányos helyzetből indulnak akkor, mikor azokhoz az információkhoz szeretnének hozzájutni, amik neked nap, mint nap az öledbe hullnak. Ne vedd alapvetőnek a jártasságot és ne is várd el rögtön mindenkitől! Ez valóban az esélyegyenlőség alapköve lehet az online világban. Felmerül viszont a kérdés, hogy ha magadra vállalod az edukatív szerepet és ezt teszi minden más platformon minden más online cselekvő is, akkor fogunk-e előrébb haladni? És persze, ki fog azokkal foglalkozni, akik más szinten használják a rendelkezésre álló eszközöket és számukra kifejezetten nem releváns az ilyesfajta tartalom? Ezeket a kérdéseket szerencsére a közösségi média adta interaktív lehetőségek miatt elég szuperül meg lehet válaszolni: visszajelzésekre építve a célcsoportunk számára legmegfelelőbb hangnemet és „elvárt tudásszintet” üthetünk meg. Weboldalak szerkesztésekor pedig már egyre több esetben használnak akadálymentesített változatot is: ez is jó útnak tűnik a webes esélyegyenlőség kialakításában, hiszen nemcsak egy látássérültnek nyújthat segítséget a leegyszerűsített megjelenésű oldal, hanem azoknak is megkönnyítheti a dolgát, akik szimplán csak nehezebben tájékozódnak a klikkek és linkek világában.

Ezek a nézőpontok irányadóak lehetnek és főbb elemeiket érdemes lehet beépíteni a tervezésbe is, viszont nem szabad eltekintenünk attól sem, hogy speciális helyzetekben születtek a szóban forgó elméletek. A UX egy olyan interjúra és esetre hivatkozik, ami még 2009-ben volt aktuális: azóta már az általános ismertségi szint növekedése más irányba terelhette a folyamatokat. Másodsorban pedig az Untappd: egy kimondottan részegeknek szóló alkalmazás. Részegeknek. Van még kérdés?

3. Egyszerűen csak légy emberi mindenkivel!

Még két érdekes cikket találtunk a témában (itt és itt), amelyek szerint az arany út ennyire egyszerű: kezeld simán csak emberien azokat, akikhez szólni szeretnél. Ez nekünk már kicsit konklúziónak is tűnik, de nézzük csak! Fő állítások: ne kezeld számokként az embereket, légy személyes, törődj velük, mert akkor fognak ők is törődni veled. Jó vezérelvnek tűnik ez is, bár biztosan akadnak kivételes trollászkodások, amikor kicsit sem sikerül ez a próbálkozás, de ártani biztosan nem fogunk vele senkinek és az esetek többségében jól felfogott érdekeink is ezt a fajta hozzáállást diktálják. Egyszerű példával is jól lehet szemléltetni ennek az elméletnek a létjogosultságát: te magad is folyamatosan felhasználó vagy, te sem szereted, ha nem bánnak veled jól, igaz? Az arrogancia és az ego csak a projektjeid életét rövidítik meg, hiszen elsősorban nem a te véleményed a fontos, hanem az, hogy az ügyfeled céljai szerint,és saját igényeiknek megfelelően tudják használni a felhasználók az általad kreált felületet.

Tehát mi arra jutottunk a végén, hogy a képlet nem úgy néz ki , hogy igazság egyenlő 1 vagy 2 vagy 3, hanem 1+2+3= lehető legközelebb vagyunk a jóhoz. Házi feladat alkalmazni, szorgalmi feladat kommentelni tapasztalatokat! Köszöntük a figyelmet!

+ There are no comments

Add yours